Getekend Verslag

24 feb 2017

In 2012 was ik op zoek naar manieren om meer ‘beeld’ toe te voegen aan mijn bedrijfsjournalistieke werk. Terwijl ik bezig was me te bekwamen in camerawerk en montage, zag ik op Twitter een filmpje voorbij komen van een congres dat tekenend werd verslagen. Ik zag de deelnemers aan tekenaars uitleggen wat ze in de sessies hadden gehoord. De tekenaars vertaalden dat in een tientallen meters lang kunstwerk.  Ik was meteen verkocht. Twee weken later zat ik in Londen voor een training visual minuting bij Creative Connection.

Uitnodiging tot gesprek

Inmiddels sta ik met mijn eigen Nederlandse team wekelijks – in drukke tijden dagelijks – mee te tekenen met bijeenkomsten. En ik moet zeggen dat mijn enthousiasme voor deze vorm van verslaglegging alleen maar is toegenomen. Het is natuurlijk leuk om te zien. Maar de meerwaarde zit volgens mij vooral in het participatieve dat getekende verslaglegging teweegbrengt.

Waar tekenaars staan te tekenen, komen mensen kijken. Van een tekening vínd je wat. Zo ontstaat meteen een gesprek. Mensen vertellen ons wat hun eigen betrokkenheid is bij het onderwerp waar de training of het congres over gaat. Ze zeggen wat ze van de sprekers vonden, blijken zelf goede ideeën te hebben die we op het board erbij kunnen tekenen. In de pauzes komen ze kijken of hun inbreng er al op staat, ze spreken iemand anders aan: “Kijk, dat heb ik net gezegd, grappig he?” En tussen die twee ontstaat ook weer een gesprek, zo krijgen we nóg meer nieuwe input.

Laat je belangrijke verhaal zien!

Rond het Getekend Verslag ontstaat een dynamiek, die inhoudelijk is en interactief. De meeste congresorganisatoren die een Getekend Verslag boeken, realiseren zich dat pas op de dag zelf. De magic gebeurt tijdens het live tekenproces. Het publiek maakt daar nadrukkelijk onderdeel van uit.

Mijn enthousiasme over klussen die we op deze manier voor klanten mogen doen, wil ik graag met je delen via deze blogs. Ik wens je veel inspiratie!

Share This